Fabia 1,8T 4x4 (336 PS) zakázková konstrukce

Napsáno: 13.10.2020    


Kategorie: Auto-moto  -  Auto-moto





Cílem projektu byla konstrukce a stavba prototypu výkonného cestovního automobilu na na bázi Škoda Fabia. Při konstrukci byl kladen důraz na minimum konstrukčních zásahů do karosérie původního automobilu a na použití co největšího počtu komponentů od značky Škoda.

Přední náprava:
Základem řešení přední nápravy je nápravnice z modelu Octavia, která byla přichycena ve čtyřech bodech k nosným prvkům karosérie, podobně jako původní nápravnice. Pro zlepšení kinematiky přední nápravy byla použita přední ramena a těhlice z Audi TT. Největší změny v přední části karosérie doznaly horní úchyty McPherson, které byly zvětšeny a posunuty co nejvýše, těsně po kapotu motoru. Tlumičové jednotky jsou Bilstein PSS9, snastavitelnou charakteristikou tlumení i roztahování. Brzdy přední nápravy jsou 4-pístkové Brembo s průměrem kotouče 320mm.

Pohonný agregát:
Uložení pohonného agregátu je v místě navrženém výrobcem, motor je vpravo uchycen na původním držáku motoru Fabia, stejně tak je i 6-stupňová převodovka uchycena na levé straně v originálním držáku. Změněný je pouze držák převodovky spojený s obalem převodovky, vzpěra reakce motoru je použitá beze změn z Octavie. Základem motoru, upraveného s využitím komponentů od firmy Oberscheider, může být libovolná koncernová  verze motoru 1,8T (132 kW), používaná např. ve Škoda 1,8T RS, u popisovaného prototypu byl výchozím motorem motor AJQ z AUDI TT. Základem zvýšení výkonu na 237kW je nové turbodmychadlo a přepracovaný výfukový a plnící systém. Ten byl doplněn o mohutný centrální chladič stlačeného vzduchu, rovněž od firmy Oberscheider. Výfukový systém byl osazen 2 katalyzátory od firmy HJS, zadní tlumič výfuku je Supersprint AUDI TT, závodní verze. Převodovka je 6-stupňová typ 02M, stejný typ který používá Fábia 1,9TDI RS, pouze s odlišným odstupňováním pro benzinový motor a s doplněním o úhlový převod pro pohon zadní nápravy. Pohonný agregát byl doplněn o dva přídavné chladiče, chladič motorového oleje a chladič servořízení. V chladicím systému byl výměník klimatizace Fabia zaměněn z prostorových důvodů za výměník z modelu Octavia, kompresor klimatizace byl z důvodů elektronické kompatibility ovládacích prvků klimatizace zachován z modelu Fabia.

Karosérie:
V přední části byly zásadním způsobem změněné již zmiňované horní úchyty tlumičových jednotek Mc Pherson, implantována nápravnice z typu Octavia a zvětšené podběhy z důvodu použití 18“ kol. Tunel uprostřed karosérie zůstal beze změn, pouze mechanismus řazení byl z původního místa v tunelu přemístěn nahoru na tunel a uvolnil tak místo pro hnací hřídel zadní nápravy. Největší změny doznala zadní část karosérie. Zde byla odstraněna část podlahy pro uložení rezervního kola. Protože i zadní náprava byla navržena v provedení McPherson, byly na vnitřních částí zadních podběhů připojeny úchyty jejích horních bodů. Všechny konstrukční změny jsou provedené až za opěradlem zadní sedačky, takže automobil zůstává 5 (či spíše 4 místný). Zásadním způsobem byly zvětšené výřezy zadních blatníků, která zasahují až těsně k zadním dveřím. Ve zadní části karosérie byly dále vytvořené úchyty rámu zadní nápravy, jiné změny karosérie již nutné nebyly. Baterie byla z rozměrových i hmotnostních důvodů rovněž přemístěna do zadní části karosérie, kde je uychycená vlevo v zavazadlovém prostoru. Původní jednodílná palivová nádrž byla nahrazena dvoudílnou hliníkovou nádrží vlastní konstrukce. Palivový systém využívá systém palivového čerpadla z typu Octavia 4x4, z tzn. z levé části nádrže je palivo přečerpáváno do pravé části nádrže, odkud je pak dopravováno k motoru. Palivové nádrže jsou proti průrazu chráněny vrstvou karbonu po celém plášti a dále ochranným hliníkovým krytem pod nádržemi. Plnící systém nádrže byl nahrazen Racing systémem, který je však vestavěn v původním místě plnícího otvoru a nikterak nenarušuje povrch automobilu.

Zadní náprava:
Základem zadní nápravy vlastní konstrukce je pomocný rám, uchycený přes 6 úchytných bodů ke karosérii. Zadní náprava využívá podobně jako náprava přední těhlice z Audi TT, což je výhodnější pro její kinematiku a umožňuje zástavbu stejných brzdových systémů jako náprava přední. Původní ramínka řízení byly z důvodu dosažení správné kinematiky zadní nápravy prodloužené až na obvod ráfků kol. I na zadní nápravě byly použité tlumičové jednotky Bilstein PSS9. Zadní brzdy byly u prototypu použité z typu Škoda Octavia RS s průměrem kotouče 275mm, ale jak již bylo zmíněno lze zde použít brzdy stejné velikosti jako na přední nápravě. V tom případě by však dojde k odpojení mechanického ovládání ruční brzdy a ovládání ruční brzdy je potom výhradně hydraulické. Pohon zadní nápravy je řešen prostřednictvím elektronicky ovládané spojky Haldex, používané v koncernu Volkswagen, doplněnou o řídící jednotku firmy Oberscheider umožňující řidiči nastavit  stálý (sportovní) režim připojení pohonu zadní nápravy, tzn. bez regulace prokluzu.

Zvláštní řešení:
HSV – hydraulické nastavování světlé výšky automobilu vychází z vlastní produkce firmy EuroTuning a zajišťuje změnu světlé výšky automobilu až o 50mm posunutím horních úchytných bodů tlumičových jednotek. Posunutí je zajištěno hydraulickými prvky nad tlumičovými jednotkami, které jsou ovládány pomocí elektrohydraulického agregátu umístěného v zadní části karosérie.

Článek přejat z http://www.eurotuning.cz/fabia-18t/

Fabia 1,8T 4x4 (336 PS) zakázková konstrukce pro fy. Milotec

Fabia 1,8T 4x4 (336 PS) zakázková konstrukce pro fy. Milotec

Fabia 1,8T 4x4 (336 PS) zakázková konstrukce pro fy. Milotec

Fabia 1,8T 4x4 (336 PS) zakázková konstrukce pro fy. Milotec







2013 © PiDi Soft |  Mapa stránek |  Odkazy