Pět rad pro dlouhý život turba motoru auta

Napsáno: 30.08.2020    


Kategorie: Auto-moto  -  Auto-moto





Pět rad pro dlouhý život turba motoru auta

  1. Vyměňujte motorový olej+filtr dříve než je předepsáno po 10-15.000 km, aby karbon neucpával mazací kanály a nebrousil ložisko turba.
  2. Stejně často vyměňujte i vzduchový filtr. Je to důležité pro zachytávání ostrých nečistot – když se dostanou sáním na lopatky turba, mohou je obrousit a rozvážit rotor.
  3. Nezatěžujte motor hned po studeném ani teplém startu. Zahřátí oleje i natlakování okruhu je životně důležité pro vytvoření stabilního fi lmu v ložisku.
  4. Nevypínejte motor hned po delší rychlé jízdě. Když olej přestane cirkulovat, v rozpáleném tělese turba se rychle speče na karbon.
  5. Dieselové motory jednou za týden prožeňte do vysokých otáček, aby se mechanismus naklápění lopatek dostal do krajních poloh a nezatuhl sevřený.

Co se všechno může stát

Žádný zázrak moderní techniky není zadarmo. Jakmile se turbo stalo běžnou součástí průměrného auta, přišly s ním také typické závady a účty za opravy. Kvalita turbodmychadel většinou odpovídá aplikaci. V manažerských nebo dodávkových dieselech běžně vydrží přes půl milionu kilometrů. Naopak v kompaktních či malých benzinových hatchbaccích, které západní svět považuje za druhá či třetí auta do rodiny, turbo často doslouží už před hranicí 200.000 km. Vliv na to mohou mít krátké trasy a častější studené starty, ale s tím by měla konstrukce motoru tak jako tak počítat. Pro malá auta, zejména pak ojetá, je tedy atmosférický motor stále nejjistější volbou.

I u větších a výkonnějších modelů musíme s jistým rizikem počítat. Přehled základních závad a obvyklé ceny oprav následuje. Hned ale dodáváme, že leccos může zachránit i prevence, nadstandardní údržba, citlivé zacházení a pozorný poslech.

Nefunkční nastavení geometrie

Většina dieselových motorů používá turbodmychadlo s variabilní geometrií, kde rotor obklopují lopatky usměrňující proudění spalin. Když se sevřou, plyny proudí zúženým kanálem, zrychlí a turbo se roztočí dříve. Naklápěcí mechanismus může časem zatuhnout, proto je dobře s ním pravidelně

zacvičit – protočit motor na plný plyn do vyšších otáček, aby se lopatky naplno rozevřely. Mechanismus je oficiálně neopravitelný, většina

servisů vyměňuje jen celá dmychadla za 15.000 až 40.000 Kč.

Prasklá skříň u přepouštěcího ventilu

Zážehové motory regulují turbo jednoduchým obtokem: když je spalin na plný plyn moc, otevře se jim volná cesta, aby mohly rotor obejít. Hrdlo obtoku je tím však extrémně tepelně namáhané a někdy praskne. Pak začnou spaliny unikat, i když jich na roztočení rotoru potřebujeme co nejvíc. Turbo pak nedává dostatečný tlak a motor nemá výkon. I zde je bohužel jediným řešením výměna celého turbodmychadla od 15.000 do 40.000 Kč. Levné náhrady neznámého původu se nemusejí vyplatit.

Rozvážení a kmitání rotoru

Kromě vůle v ložisku vede k vibracím a pískání také rozvážení rotoru po kolizi s drobnou nečistotou. Zrnka prachu či karbonu jsou tvrdá a abrazivní. Když je nabere lopatka rotoru točícího přes 200 000 ot./min (čtete správně, dvě stě tisíc!), dokáže ji takový šotek obrousit - na hraně lopatky ubrat materiál. Turbína se tím rozváží stejně jako špatně vyvážené kolo a začne házet. Pokud není poškození velké, lze rotor odborně vyvážit za 2000 až 3000 Kč. Nový rotor přijde u běžných typů na 8000 až 12.000 Kč. Na snímku kritická fáze, lopatky rotoru už brousily o skříň.

Opotřebení ložiska

Většina turbodmychadel v sériových osobních autech má rotor uložený v kluzném ložisku. Osička rotoru klouže po olejovém filmu, proto je k ní přiváděn tlakový olej od mazacího čerpadla. Funguje to spolehlivě, pokud jsou splněny tři podmínky. Olej musí být čistý, bez karbonových úsad – což předpokládá rozumně časté výměny náplně. Dále se musí olej k dosažení potřebné viskozity alespoň trochu ohřát. Proto bychom motoru neměli „nakládat“ hned na prvních metrech po studeném startu. A do třetice potřebuje čerpadlo na vytvoření tlaku v celém okruhu pár vteřin času, jinak

proudící spaliny roztočí kolečka nasucho. Na to by měli myslet zejména příznivci systému stop-start. Pakliže v ložisku vznikne vůle, rotor získá přílišnou volnost pohybu, vibruje a píská.

Nová ložisková sada stojí v odborných servisech od 3000 do 5000 Kč podle typu. Hlasité pískání nepodceňujte, velká vůle dá rotoru takovou volnost, až si začne brousit lopatky o skříň. Špony z obroušených lopatek pak putují s olejem po celém motoru a brousí, na co přijdou.









Diskuze ke článku
( Celkem: 0 )
Jméno:   
E-mail:   
Vzkaz: 
Aktivní odkaz přidáte takto:
link[http://www.adresa.cz]
Antispam:   
   



 
 
Zatím není vložen žádný komentář.
 
 

2013 © PiDi Soft |  Mapa stránek |  Odkazy