Pneumatiky jsou v povědomí mnoha lidí pouze všední výrobky. Jenomže je to jediné, co zprostředkovává styk auta se silnicí. To jim přisuzuje daleko větší význam. Tato brožura vám má nové pneumatiky představit takové, jaké skutečně jsou: vůbec ne všední pneumatiky. Místo toho jsou to výrobky, které mají špičkové technické vlastnosti a dennodenně vás bezpečně přivezou do cíle. Samozřejmě za předpokladu, že budete dbát rad a pokynů, zejména těch, které se týkají tlaku vzduchu. Neboť nepřiměřeným zacházením se mohou pneumatiky poškodit, což potom může být příčinou dopravních nehod s věcnými škodami a tělesným poškozením.
Životnost a bezpečnost pneumatiky rozhodně závisí na správném tlaku vzduchu. Tuto hodnotu stanovují společně výrobci pneumatik a vozidla pro každé auto individuálně. Příliš vysoký nebo naopak příliš nízký tlak vzduchu brání optimálnímu styku profilu s vozovkou. Následkem není jen nadměrné a nerovnoměrné odírání dezénu, nýbrž i zřetelně horší přilnavost, což může být značně nebezpečné zejména při vysoké rychlosti v zatáčce nebo na mokru.
Tip: Tlak vzduchu kontrolujte zhruba každé čtyři týdny. Nezapomínejte přitom ani na rezervní pneumatiku. U ní by měl být tlak o 0,5 baru vyšší, aby byla i v případě poklesu tlaku k použití v optimálním stavu! Důležité je měřit tlak vzduchu pouze u "studených" pneumatik (nikoliv zahřátých jízdou).
Na opotřebení vzorku jsou závislé i četné významné vlastnosti pneumatiky. Rozhodující je hloubka dezénu. Ta musí podle zákonodárců činit nejméně 1,6 mm. Kdo jezdí s nižší, riskuje, že přijde o pojistnou ochranu, protože mu zanikne povolení provozu vozidla. Při posuzování hloubky dezénu pomáhají ukazatele opotřebení - drobné "vybouleniny" v obvodových drážkách, patrné u sjetého vzorku.
Tip: Vzhledem k silně rostoucímu nebezpečí akvaplaningu a zhoršujícímu se chování brzd * u ojetého vzorku byste měli pneumatiky vyměnit ještě předtím, než bude mít profil nejnižší přípustnou hloubku. Obecně přitom platí:
Pláště pro letní provoz:
hloubka zbývajícího vzorku od 2 mm
Široké pláště:
hloubka zbývajícího vzorku od 3 mm
Pláště pro zimní provoz:
hloubka zbývajícího vzorku od 4 mm **
* Viz tabulku dole
** V České republice a Rakousku musejí mít zimní pneumatiky v období, kdy je předepsána zimní výbava, zbývající profil nejméně 4 mm.
Je dobré nezapomínat na při přezouvání pneumatik jednou ročně vyvážit a také seřídit geometrii. Vyvážením se vyrovnají změny hmotnosti (například odíráním) a pneumatiky se opět seřídí optimálně k vozidlu. Seřízení geometrie mimoto předchází nerovnoměrnému opotřebovávání a zaručuje, že jsou pneumatiky dokonale seřízeny vůči podvozku a kladně ovlivňuje jízdní vlastnosti.
Jak staré nám prodávají pneumatiky v servisech? V poslední době se stále častěji hovoří o životnosti pneumatik pro osobní vozidla. Výrobci pneumatik zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu 5. let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu.
Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici v podobě čtyřčíselného kódu (mmrr) po zkratce DOT.
V souladu s mezinárodní praxí by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let.
Pozor !! Pneumatiky staré až 5. let mohou být prodávány stále jako nové. Takže pozor nato jaké si kupujete, pokud nejezdíte tak že měníte gumy až za 10let.
Ale jinak pokud jsou správně skladované, uchovávají si po tuto dobu své původní technické vlastnosti.
Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.
Složky běhounové směsi začnou postupem času tvrdnout. Proto jsou směsi moderních kvalitních pneumatik obohaceny o chemické přísady, které pneumatiku chrání před jejím stárnutím a pomáhají zachovávat její technické vlastnosti po dobu několika prvních let její životnosti. Například studie uskutečněná švédským institutem dopravy VTI ukázala, že zimní pneumatiky skladované po dobu tří let měly na ledu stejnou přilnavost jako pneumatiky nové (VTI 2000). Takže znovu - odborníci zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu až pěti let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu. Při doručování jsou pneumatiky vždy skladovány podle předpisů, které ovšem následně nemusejí být dodržovány zákazníky. Pneumatiky musejí být uskladněny čisté, na suchém a chladném místě, mimo dosah slunečního záření. Podle situace může odborník na pneumatiky poskytnout o skladování podrobnější informace.
V souladu s doporučeními o celkové životnosti pneumatik by se v roce 2010 na silnicích již neměly objevovat pneumatiky vyrobené na přelomu století. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici vedle zkratky DOT. Od roku 1990 bylo datum výroby pneumatiky označeno pomocí tříčíselného kódu. Počínaje rokem 2000 se tento kód změnil na čtyřčíselný. Například kód 1608 značí 16. týden roku 2008.
Doporučují nám montovat na jednu nápravu pneumatiky se stejným vzorkem nebo hloubkou dezénu. Na téže nápravě by také měly být pneumatiky od stejného výrobce. Jinak by se mohly natrvalo zhoršit jízdní a brzdné vlastnosti vozidla. V každém případě si nechte namontovat pneumatiky, které odpovídají údajům od výrobce vozidla (viz osvědčení o technickém průkazu). Tyto údaje by se měly shodovat, povoleny jsou však i pneumatiky vyšší rychlostní třídy nebo s vyšším indexem zatížení. Také je dovolena kombinace různých letních pneumatik v rámci nápravy. Avšak z pohledu odborníků není tato volba optimální, protože se tak důsledně nevyužijí specifické jízdní vlastnosti. Ve většině evropských zemí jsou ostatně předepsány výhradně letní nebo zimní pneumatiky (M+S). V Rakousku a Francii to platí pro všechna čtyři kola.
Tip: Jezděte jedině se čtyřmi pneumatikami od stejného výrobce a se stejným vzorkem. Zimní pneumatiky montujte pouze na všechna čtyři kola.
205 | Šířka profilu pneumatiky v mm |
55 | Profilové číslo (stonásobek poměru výšky h profilu pneumatiky k šířce s profilu pneumatiky namontované na teoretický ráfek) |
R | Radiální konstrukce pláště (radiální pneumatika) |
15 | Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,6 cm) |
87 | Index nosnosti * |
V | Rychlostní kategorie * |
Další označení (částečně závislé na typu pneumatiky) |
|
(Rotation) | Směr otáčení (u pneumatik, kde je směr pohybu podmíněn) |
M + S | Plášť vhodný pro zimní provoz |
E4 | Pneumatika splňuje evropskou normu |
037 | Datum výroby; ; 03 = týden, 7 = rok (s znamená 90. léta, jinak 80. léta) |
D nebo - | Diagonální konstrukce |
Tubeless | Znamená "bezdušová" |
Tube Tyre | Pneumatika s duší |
Reinforced (rf) | Vyztužený |
< identifikaci případně uspořádání, vnitřnímu slouží písmen a čísel kombinace>
* viz též tabulky na str. 14 a 15.
Nejvyšší přípustná rychlost pneumatiky
Rychlostní kategorie |
|
L | do 120 km/h |
M | do 130 km/h |
N | do 140 km/h |
P | do 150 km/h |
Q | do 160 km/h |
R | do 170 km/h |
S | do 180 km/h |
T | do 190 km/h |
U | do 200 km/h |
H | do 210 km/h |
V | do 240 km/h |
W | do 270 km/h |
Y | do 300 km/h |
ZR | přes 240 km/h |
Nejvyšší přípustné zatížení jedné pneumatiky (číslo před mezerou udává load index, za mezerou přípustné zatížení)
Provozní charakteristika |
||||
LI kg | LI kg | LI kg | LI kg | LI kg |
50 190 | 65 290 | 80 450 | 95 690 | 110 1060 |
51 195 | 66 300 | 81 462 | 96 710 | 111 1090 |
52 200 | 67 307 | 82 475 | 97 730 | 112 1120 |
53 206 | 68 315 | 83 487 | 98 750 | 113 1150 |
54 212 | 69 325 | 84 500 | 99 775 | 114 1180 |
55 218 | 70 335 | 85 515 | 100 800 | 115 1215 |
56 224 | 71 345 | 86 530 | 101 825 | 116 1250 |
57 230 | 72 355 | 87 545 | 102 850 | 117 1285 |
58 236 | 73 365 | 88 560 | 103 875 | 118 1320 |
59 243 | 74 375 | 89 580 | 104 900 | 119 1360 |
60 250 | 75 387 | 90 600 | 105 925 | 120 1400 |
61 257 | 76 400 | 91 615 | 106 950 | 121 1450 |
62 265 | 77 412 | 92 630 | 107 975 | 122 1500 |
63 190 | 78 425 | 93 650 | 108 1000 | 123 1550 |
64 190 | 79 437 | 94 670 | 109 1030 | 124 1600 |
Změna brzdné dráhy při ubývající hloubce vzorku pneumatiky
Zpomalení ze 100 km/h na 60 km/h |
||||||||||
Hloubka vzorku (mm) | Brzdná dráha (v metrech) | Jízdní dráha | ||||||||
10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | ||
7 | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | Mokro |
||||
5 | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | x | ||||
3 | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | ||||
2 | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | |||
1 | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | xxx | |
7 | xxx | xxx | xxx | Sucho |
Převzato a upraveno z http://www.pneuserviskyselka.cz/clanky/co-by-jste-meli-vedet-o-pneumatikach.html
2013 © PiDi Soft | Mapa stránek | Odkazy |