Popis, označení, velikosti vzorku. normy u pneumatik

Napsáno: 30.05.2013    


Kategorie: Auto-moto  -  Auto-moto





Pneumatiky jsou v povědomí mnoha lidí pouze všední výrobky. Jenomže je to jediné, co zprostředkovává styk auta se silnicí. To jim přisuzuje daleko větší význam. Tato brožura vám má nové pneumatiky představit takové, jaké skutečně jsou: vůbec ne všední pneumatiky. Místo toho jsou to výrobky, které mají špičkové technické vlastnosti a dennodenně vás bezpečně přivezou do cíle. Samozřejmě za předpokladu, že budete dbát rad a pokynů, zejména těch, které se týkají tlaku vzduchu. Neboť nepřiměřeným zacházením se mohou pneumatiky poškodit, což potom může být příčinou dopravních nehod s věcnými škodami a tělesným poškozením.

Tlak vzduchu

Životnost a bezpečnost pneumatiky rozhodně závisí na správném tlaku vzduchu. Tuto hodnotu stanovují společně výrobci pneumatik a vozidla pro každé auto individuálně. Příliš vysoký nebo naopak příliš nízký tlak vzduchu brání optimálnímu styku profilu s vozovkou. Následkem není jen nadměrné a nerovnoměrné odírání dezénu, nýbrž i zřetelně horší přilnavost, což může být značně nebezpečné zejména při vysoké rychlosti v zatáčce nebo na mokru.

Tip: Tlak vzduchu kontrolujte zhruba každé čtyři týdny. Nezapomínejte přitom ani na rezervní pneumatiku. U ní by měl být tlak o 0,5 baru vyšší, aby byla i v případě poklesu tlaku k použití v optimálním stavu! Důležité je měřit tlak vzduchu pouze u "studených" pneumatik (nikoliv zahřátých jízdou).

Houbka vzorku pneumatiky

Na opotřebení vzorku jsou závislé i četné významné vlastnosti pneumatiky. Rozhodující je hloubka dezénu. Ta musí podle zákonodárců činit nejméně 1,6 mm. Kdo jezdí s nižší, riskuje, že přijde o pojistnou ochranu, protože mu zanikne povolení provozu vozidla. Při posuzování hloubky dezénu pomáhají ukazatele opotřebení - drobné "vybouleniny" v obvodových drážkách, patrné u sjetého vzorku.

Tip: Vzhledem k silně rostoucímu nebezpečí akvaplaningu a zhoršujícímu se chování brzd * u ojetého vzorku byste měli pneumatiky vyměnit ještě předtím, než bude mít profil nejnižší přípustnou hloubku. Obecně přitom platí:

Pláště pro letní provoz:
hloubka zbývajícího vzorku od 2 mm

Široké pláště:
hloubka zbývajícího vzorku od 3 mm

Pláště pro zimní provoz:
hloubka zbývajícího vzorku od 4 mm **

* Viz tabulku dole
** V České republice a Rakousku musejí mít zimní pneumatiky v období, kdy je předepsána zimní výbava, zbývající profil nejméně 4 mm.

 

Pravidelná kontrola a seřízení

Je dobré nezapomínat na při přezouvání pneumatik jednou ročně vyvážit a také seřídit geometrii. Vyvážením se vyrovnají změny hmotnosti (například odíráním) a pneumatiky se opět seřídí optimálně k vozidlu. Seřízení geometrie mimoto předchází nerovnoměrnému opotřebovávání a zaručuje, že jsou pneumatiky dokonale seřízeny vůči podvozku a kladně ovlivňuje jízdní vlastnosti.

Stáří a životnost pneumatik

Jak staré nám prodávají pneumatiky v servisech? V poslední době se stále častěji hovoří o životnosti pneumatik pro osobní vozidla. Výrobci pneumatik zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu 5. let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu.

Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici v podobě čtyřčíselného kódu (mmrr) po zkratce DOT.
V souladu s mezinárodní praxí by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let.

Pozor !! Pneumatiky staré až 5. let mohou být prodávány stále jako nové. Takže pozor nato jaké si kupujete, pokud nejezdíte tak že měníte gumy až za 10let.
Ale jinak pokud jsou správně skladované, uchovávají si po tuto dobu své původní technické vlastnosti
.
Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.

Původní technické vlastnosti pneumatiky po dobu pěti let

Složky běhounové směsi začnou postupem času tvrdnout. Proto jsou směsi moderních kvalitních pneumatik obohaceny o chemické přísady, které pneumatiku chrání před jejím stárnutím a pomáhají zachovávat její technické vlastnosti po dobu několika prvních let její životnosti. Například studie uskutečněná švédským institutem dopravy VTI ukázala, že zimní pneumatiky skladované po dobu tří let měly na ledu stejnou přilnavost jako pneumatiky nové (VTI 2000). Takže znovu - odborníci zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu až pěti let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu. Při doručování jsou pneumatiky vždy skladovány podle předpisů, které ovšem následně nemusejí být dodržovány zákazníky. Pneumatiky musejí být uskladněny čisté, na suchém a chladném místě, mimo dosah slunečního záření. Podle situace může odborník na pneumatiky poskytnout o skladování podrobnější informace.

Tříčíselné kódy budou již brzy historií

V souladu s doporučeními o celkové životnosti pneumatik by se v roce 2010 na silnicích již neměly objevovat pneumatiky vyrobené na přelomu století. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici vedle zkratky DOT. Od roku 1990 bylo datum výroby pneumatiky označeno pomocí tříčíselného kódu. Počínaje rokem 2000 se tento kód změnil na čtyřčíselný. Například kód 1608 značí 16. týden roku 2008.

Různé vzorky pneumatik

Doporučují nám montovat na jednu nápravu pneumatiky se stejným vzorkem nebo hloubkou dezénu. Na téže nápravě by také měly být pneumatiky od stejného výrobce. Jinak by se mohly natrvalo zhoršit jízdní a brzdné vlastnosti vozidla. V každém případě si nechte namontovat pneumatiky, které odpovídají údajům od výrobce vozidla (viz osvědčení o technickém průkazu). Tyto údaje by se měly shodovat, povoleny jsou však i pneumatiky vyšší rychlostní třídy nebo s vyšším indexem zatížení. Také je dovolena kombinace různých letních pneumatik v rámci nápravy. Avšak z pohledu odborníků není tato volba optimální, protože se tak důsledně nevyužijí specifické jízdní vlastnosti. Ve většině evropských zemí jsou ostatně předepsány výhradně letní nebo zimní pneumatiky (M+S). V Rakousku a Francii to platí pro všechna čtyři kola.

Tip: Jezděte jedině se čtyřmi pneumatikami od stejného výrobce a se stejným vzorkem. Zimní pneumatiky montujte pouze na všechna čtyři kola.

 

Jak se orientovat v označení pneumatik


205 Šířka profilu pneumatiky v mm
55 Profilové číslo (stonásobek poměru výšky h profilu pneumatiky k šířce s profilu pneumatiky namontované na teoretický ráfek)
R Radiální konstrukce pláště (radiální pneumatika)
15 Průměr ráfku v palcích (1 palec = 2,6 cm)
87 Index nosnosti *
V Rychlostní kategorie *

Další označení (částečně závislé na typu pneumatiky)

(Rotation) Směr otáčení (u pneumatik, kde je směr pohybu podmíněn)
M + S Plášť vhodný pro zimní provoz
E4 Pneumatika splňuje evropskou normu
037 Datum výroby; ; 03 = týden, 7 = rok (s znamená 90. léta, jinak 80. léta)
D nebo - Diagonální konstrukce
Tubeless Znamená "bezdušová"
Tube Tyre Pneumatika s duší
Reinforced (rf) Vyztužený

< identifikaci případně uspořádání, vnitřnímu slouží písmen a čísel kombinace>

* viz též tabulky na str. 14 a 15.

Nejvyšší přípustná rychlost pneumatiky

Rychlostní kategorie

L do 120 km/h
M do 130 km/h
N do 140 km/h
P do 150 km/h
Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
U do 200 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h
W do 270 km/h
Y do 300 km/h
ZR přes 240 km/h

Nejvyšší přípustné zatížení jedné pneumatiky (číslo před mezerou udává load index, za mezerou přípustné zatížení)

Provozní charakteristika

LI kg LI kg LI kg LI kg LI kg
50 190 65 290 80 450 95 690 110 1060
51 195 66 300 81 462 96 710 111 1090
52 200 67 307 82 475 97 730 112 1120
53 206 68 315 83 487 98 750 113 1150
54 212 69 325 84 500 99 775 114 1180
55 218 70 335 85 515 100 800 115 1215
56 224 71 345 86 530 101 825 116 1250
57 230 72 355 87 545 102 850 117 1285
58 236 73 365 88 560 103 875 118 1320
59 243 74 375 89 580 104 900 119 1360
60 250 75 387 90 600 105 925 120 1400
61 257 76 400 91 615 106 950 121 1450
62 265 77 412 92 630 107 975 122 1500
63 190 78 425 93 650 108 1000 123 1550
64 190 79 437 94 670 109 1030 124 1600

Změna brzdné dráhy při ubývající hloubce vzorku pneumatiky

Zpomalení ze 100 km/h na 60 km/h

Hloubka vzorku (mm) Brzdná dráha (v metrech) Jízdní dráha
10 20 30 40 50 60 70 80 90
7 xxx xxx xxx xxx xxx



Mokro
5 xxx xxx xxx xxx xxx x
3 xxx xxx xxx xxx xxx xxx
2 xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx
1 xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx xxx
7 xxx xxx xxx Sucho

 

Převzato a upraveno z http://www.pneuserviskyselka.cz/clanky/co-by-jste-meli-vedet-o-pneumatikach.html









Diskuze ke článku
( Celkem: 1 )
Jméno:   
E-mail:   
Vzkaz: 
Aktivní odkaz přidáte takto:
link[http://www.adresa.cz]
Antispam:   
   



 Libor
21:30:02 - 29.11.2016  
Zdravím, co se týče pneumatik, je všude opravdu velký výběr. Koukněte se třeba sem: ['>link. Doufám, že si vyberete správně.http://www.pneu-kvalitne.cz/pneumatiky/zimni-pneu/


2013 © PiDi Soft |  Mapa stránek |  Odkazy