Bugatti Veyron - nejvýkonější auto planety

Napsáno: 28.10.2015    


Kategorie: Auto-moto  -  Auto-moto





Bugatti Veyron je třetí nejvýkonnější sériově vyráběný osobní automobil na světě. Je pojmenován podle automobilového závodníka Pierra Veyrona, který v roce 1939 vyhrál závod 24 hodin Le Mans s vozem Bugatti 51A. V roce 2005 vytvořil světový rychlostní rekord v kategorii sériově vyráběných vozidel o hodnotě 407,16 km/h. Akceleruje z 0 na 100 km/h za 2,5 sekundy a z 0 na 300 km/h za 17 sekund. Délka 4 465 mm, šířka 2 000 mm, rozvor 2 710 mm, vysoký 1 204 mm a pohotovostní hmotnost je 1 888 kg. Na podzim roku 2007 byl rychlostní rekord překonán vozem SSC Ultimate Aero TT, který dosáhl rychlosti 412,23 km/h a Barabus TKR, který dosahuje rychlosti 435 km/h. Jeho design vytvořil a odpovídal za něj designér slovenského původu Jozef Kabaň. Od roku 2008 se vyrábí i verze Grand Sport, což je Veyron s odnímatelnou střechou (karoserie targa).

Produkční automobil byl představen na autosalonu ve Vídni v roce 2005, sériová produkce začala v září téhož roku.

Za velkými koly se ukrývají unikátní keramické brzdy. Při sešlápnutí brzdového pedálu pomáhá ABS a při rychlosti vyšší 200 km/h se vysouvá přítlačné křídlo na zádi, díky čemuž dokáže Veyron zabrzdit z 400 km/h za necelých 10 s. Motor je vidlicový šestnáctiválec do W, má zdvihový objem 7 993 cm³, dosahuje 736 kW (tj. 1 001 koní) při 6 000 ot./min a nejvyšší točivý moment 1 250 Nm je k dispozici mezi 2 200 a 5 500 ot./min. Nemá žádný překryt. Převodovka DSG byla vyvíjena společně s firmou Ricardo a má sedm rychlostních stupňů. Pohon všech kol je zajišťován pomocí mezinápravové spojky Haldex umístěné u přední nápravy.

Veyron má celkem 9 chladičů. Tři chladiče motoru, tři mezichladiče, jeden chladič pro olej poloosy, jeden pro motorový olej a jeden pro hydraulickou kapalinu pro zdvih zadního přítlačného křídla. Vše doplňuje ještě dvojice vzduchových kanálů.

Rekordní hodnoty se týkají také spotřeby a ceny. Ve městě má Bugatti Veyron spotřebovat 40,4 l/100 km, mimo město 14,7 l/100 km, kombinovaná spotřeba činí 24,1 l/100 km. Těmto hodnotám odpovídají také gigantické emise CO2 960 g/km ve městě, 350 g/km mimo město a 574 g/km v kombinovaném provozu. Teoretický dojezd se stolitrovou palivovou nádrží činí jen o málo více než 400 km, v praxi to však bude asi ještě méně.

Přestože cena vozu je více než jeden milion eur, je o automobil velký zájem. Těchto vozů se vyrábí pouze 75 ročně, proto je čekací doba velmi dlouhá. Vůz vlastní i 2 Češi.

Z důvodů exkluzivity vozu bude vyrobeno pouze 300 ks, což znamená, že kvůli velkým problémům a průtahům při vývoji vozu (problémy s přítlakem přední nápravy, vůz se při vyšších rychlostech nedokázal udržet na silnici) na výrobě Bugatti nevydělá ani euro, jeden vůz totiž stojí cca 1 000 000£, výroba ale stojí pětkrát tolik. Jedná se o jeden z nejztrátovějších projektů supersportovních vozů.

V pořadu Top Gear byl Veyron nejprve prohlášen za Auto roku 2005 a Auto snů roku 2005 a na konci roku 2009 byl vyhlášen automobilem desetiletí (2000–2009). Avšak ve E4S12 prohrál duel na dráze Top Gearu proti Pagani Zonda Roadster F a celkově tedy Veyron skončil na pátém místě, s časem 1 minuta 18,3 sekundy (Zonda zajela čas 1 minuta 17,8 sekundy, tedy na čtvrtém místě).

Od roku 2010 se vyrábí i verze Super Sport, s maximální rychlostí až 431 km/h (elektronicky omezena na 415 km/h, jelikož neexistují pneumatiky, které by vydržely delší jízdu při tak vysoké rychlosti), která byla vyrobena v 30 kusech.

Na autosalonu v Ženevě v roce 2012 byl představen model Grand Sport Vitesse, který bez omezovače dosáhl maximální rychlosti 408 km/h (pro normální silnice omezena na 375 km/h) a stal se tak nejrychlejším produkčním roadsterem na světe.

Technické specifikace

  • Výkon: 736 kW – 1 001 koní při 6 000 ot./min. (Super Sport: 882 kW – 1 200 k při 6 400 ot./min.)
  • Max. rychlost: 407,5 km/h (Super Sport: 431 km/h)
  • Max. točivý moment: 1 250 Nm od 2 200 do 5 500 ot./min. (Super Sport: 1 500 Nm od 3 000 do 5 000 ot./min.)
  • Zrychlení: 0–100 km/h: 2,5 s, 0–200 km/h: 7,3 s, 0–300 km/h: 16,7 s (Super Sport: 2,5 s, 6,7 s a 14,6 s)
  • 407–0 km/h: 10 s podle výrobce


Bugatti Veyron


1920x1200px
450 kB

Download 4x
1680x824px
263 kB

Download 4x
1920x1200px
639 kB

Download 9x
1920x1080px
166 kB

Download 4x
969x606px
141 kB

Download 4x
1024x649px
78 kB

Download 5x
1600x1200px
279 kB

Download 4x
1152x768px
178 kB

Download 6x
1500x938px
1033 kB

Download 2x
1280x850px
316 kB

Download 2x
1280x960px
316 kB

Download 2x
620x388px
30 kB

Download 2x
1200x797px
149 kB

Download 2x






Diskuze ke článku
( Celkem: 0 )
Jméno:   
E-mail:   
Vzkaz: 
Aktivní odkaz přidáte takto:
link[http://www.adresa.cz]
Antispam:   
   



 
 
Zatím není vložen žádný komentář.
 
 

2013 © PiDi Soft |  Mapa stránek |  Odkazy