Qadrax I - VII

Napsáno: 05.10.2015    


Kategorie: PC Hry  -  Logické





Herní historie této dnes již klasiky sahá až k ZX SPEKTRU v roce 1994 naprogramovaná Davidem Durčákem pro Ultrasoft, což dneska už asi málokdo pamatuje. A vůbec, kdo si ty jména pamatuje? :-) Takže se raději přehoupneme rovnou k PC do r.1996.

 

První díl

Pochází od slovenského týmu Caudron naprogramovaná tím samým člověkěm a je mi osobně nejsympatičtější, taky to byla svého času nejprodávanější logickou hrou v Čechách i na Slovensku. Dneska se dá už samozřejmě bezplatně stáhnout a pařit v DosBOXu třeba zde. Oficiální stránky jsem nenašel. Ale zato jsem objevil recenzi v časopisu Score, který byl tehdy na výsluní a ještě v něm byl i věhlasný redaktor jan Eisler a Andrej Anastasov, o kterém kolovaly různé fámy a zvěsti a který časopis později opustil. Jeho recenzi Quadraxu přikládám.

 

 

O co tady vlastně jde?

Hlavnými aktéry jsou dvě pidi postavičky Mike a Alex, snažící se najít v záhadném chrámě slunce své pohrešované bratry. Na své ceste budou muset přejít, jako v každém díle cca 100. náročných levelů. Stylem hry pripomínající Lemmingy anebo taky Humansy. Medzi postavičkami se dá přepínat, anebo se dá hrát taky dvojhra pěkně po staru na jednom stroji, kdy klávesnice nestíhá více zmáčkutých kláves najednou i dnes...

 

Obtížnost

Ze začátku je to celkem školácky jednoduché a od cca 30. levelu začíná pomalu přituhovat i když né tak jak kolem 80ky, kdy se ocitneme takzvaně v lednici i  s prostředím. Sem tam se objeví zákys na který moje makovička, nevím jak Vaše, přišla až po nějakém namáhání, což následně vyvolá o to větší radost z vyřešení daného problému. Kdo by řekl, jak emočně jsou tyto hry založené. :-) Někdy se dostaví i trochu nervičky, protože se dá třeba hezky přemáčknout na konci levelu, kdy posuneme nechtě kvádr o políčko dále než jsme chtěli a celý level se tak musí mačkat znovu. Z toho vyplývá, že v průběhu levelů se tedy sejvovat nedá, jsou zde akorát kódy vždy na začátek úrovně.

 

1 level Quadrax I XX level Quadrax I

 

Druhý díl

Druhý díl Qadraxu se vypařil neznámo kam a nikde jej nejde sehnat. Na oficiálních stránkách Quadraxu jsem se dočetl, že druhý díl údajně zasílá autor Josef Kreutzer po dokončení tuším třetího nebo čtvrtého dílu na požádání osobně.

 

Třetí díl - web - download

Tak hópneme do roku 2005 a  máme tady již třetí pokračování, které jsem objevil z nostalgie teprve nedávno, když jsem hledal jedničku. Ihned po nainstalování jsem zjistil, že obtížnost se dostala i s pokračováním taky o minimálně dvě úrovně výše, což bylo příjemným překvapením. Pohnula se i grafika a rozhraní, které šlape bez problémů i na W7. Hra je volně ke stažení na oficiálních stránkách i s modifikacemi grafiky a bonusovými úrovněmi, kterých každý díl obsahuje zmíněných 100. No a komu by se to zdálo málo, je zde i editor úrovní nebo další díly.

 

Zákulisí třetího dílu

Objevil jsem na stránkách celkem zjímavé info od pana stvořitele z r.2000:

• veškerá animace postaviček byla udělána takto: Natočil jsem se sám před prostěradlem (všechny pohyby, které jsou ve Quadraxu III obsažené!!!) na kameru a poté to stáhnul do PC a z filmu udělal jednotlivé frejmy do animačního souboru....
• vše z animací postaviček bylo nasnímáno pouze v šestnácti odstínech šedi a teprve poté převedeno do barev...
• 80% grafiky původní verze hry bylo vytvořeno v programu "malování" ve windows? :-D ...
• jsem si poslech přes 1500 (slovy tisíc pět set) XM a MOD skladeb, než jsem vybral pro Quadrax III ty vhodné... (Nehledě na to, že některé skladby jsem sám složil či výrazně upravil)
• napsání hlavního enginu hry v C++ tvalo sice jen tři týdny, ale do současné podoby se ladil pět let...
• vytvoření jedné místnosti trvá cca dva dny??? - Kdo si myslí, že dobrou úroveň jde vytvořit rychleji, ať to zkusí - a hlavně ji potom zkusí nechat někomu zahrát - rychle zjistí, že vytvořit dobrou úroveň trvá dlouho...
• že měl Quadrax III původně obsahovat celkem 1000 úrovní!!! (Jenže jak jsem zjistil, viz výše, trvalo by to hóóóódně moc let...)
• zvuk "sunutí kvádru" jsem udělal sám, chrčel jsem do mikrofonu a pak to různě resamploval, až to bylo přijatelné... :-)
• vlastně 80% zvukových efektů jsem udělal opravdu takzvaně "na hubu" :-)
• ...no, dalo by se najít ještě hodně věcí, a občas i dosti pikantních, ale toto asi zatím stačí - pokud nebudou další dotazy... :-)


 


 

Tak a z dalších dílu už jenom vycucnu to nejzajímavější co se přidalo,

krom obtížnosti a rafinovanosti levelů:

 

Čtrvtý díl - web - download

- Obsahuje konečně nervy hladící modifikaci sejvování v průběhu kola.
- Dále můžeme soutěžit v každém levelu s ostatními, kdo ho udělá nejrychleji.

- obsahuje vychytávky a jako rychlo ukončení klávesou F12, pro případ hraní na pracovišti 8)

 

Pátý díl - web - download

- Třetí postavička

- Nové funkce jako posunování větších bloků, mosty, teleportace atd.

 

Šestý díl - web - download

- Časovací páčky

- Nová grafika

- Uživatelské účty

 

Sedmý díl - web - download

- Smrtelné foukací šipky ala Indiana Jones.

- Klouzající ledové kvádry.

- Smrtící plameny.

- Magnetické kvádry.

- Levitační kvádry.

- Tuny nové grafiky, hudby a zvuků!

 

Doporučení

Autoři doporučují hrát díly postupně, co se týče obtížnosti a taky zvyku na nové vychytávky, protože jak známo z luxusu se těžko odvyká. I když já třeba hraju díly na přeskáčku, zrovna teď tři najednou, protože vždycky někde zakysnu a vyčerpám všechny nápady, tak se vydám řešit něco jiného. To, že se ocitnu u ohniště místo ústředního topení celkem ignoruju, ono to totiž zas až tak poznat není. O ten povrch tady vlastně ani nejde. Člověk se aspoň pak lépe soustředí, aby neudělal chybu.

 

Jinak je to totiž perfektní vracečka do dob, kdy byla hratelnost to nejpodstatnější.

!!! Viva la Hard-Core games !!!

 

Obtížnost

Co se týče jěště té obtížnosti, tak bych uvedl, že od třetího dílu, jsou levely někdy nápadně stejně koncipované, co se týče systému překážek. S tím rozdílem, že jsou daleko rafinovanějš a s dalšíma chytákama, na které člověk příjde třeba až při hraní samotném. Při promýšlení úrovně si jich třeba vůbec nevšimne. Ale to už záleží na schopnostech každého zvlášť.

 

No a to je zatím vše. A komu by to bylo málo, tak teprve uvidíme, jestli budou ještě nějaké dlaší díly, protože sedmička je přesunuta na hosting z wz.cz na xf.cz, což může být symbolicky nepříjemnou předzvěstí toho, že další díly již nemusí být. I když nepředbíhejme dobu, sedmý díl je zatím velmi mladý je mu teprve jeden rok.


Takže kvádrům zdar a Qadraxu zvláště.

 


Oficiální FAN-SITE na Facebooku









Diskuze ke článku
( Celkem: 0 )
Jméno:   
E-mail:   
Vzkaz: 
Aktivní odkaz přidáte takto:
link[http://www.adresa.cz]
Antispam:   
   



 
 
Zatím není vložen žádný komentář.
 
 

2013 © PiDi Soft |  Mapa stránek |  Odkazy